måndag 8 november 2010

Miljarder kastas i sjön

Nog håller ni med om att det är viktigt att veta vad man håller på med och varför, i alla möjliga sammanhang här i livet – speciellt när det gäller vårt viktigaste kapital, vår hälsa.
Begrunda och fundera över statistiken om näringstillskott. Kanske kommer du att förstår varför jag tjatar om håranalys.

Mellan åren 2000 och 2010 ökade försäljningen av alternativa hälsokostprodukter, näringstillskott i Sverige med 70 % .
I rena pengar rör sig om ca 4000 – 4200 miljoner kronor. Det betyder att varje medborgare i vårt land spenderar drygt 500 Kr för att köpa hälsokost. Pengar som går sedan till alternativa metoder, terapier och annan lösning för hälsoproblem finns inte med här – men du kan räkna lugnt med att det blir minst 500 Kr och invånare till. Allt som allt 8 miljarder kronor om året, 1000 Kr per svensk!( källa: Svensk Egenvård)

Det rör sig med andra ord mycket pengar vi lägger på vår hälsa, men enligt statistiken inte alla pengarna gör nytta.
Enligt flera internationella undersökningar är endast 30 % av all näringstillskott gör nytta, resten är bortkastande pengar, som vi i bästa fall spolar ner i toaletten. Med andra ord av 4 miljarder kronor är endast 1,2 miljarder som vi får valuta för, resten kastar vi mer eller mindre bokstavligen i sjön.
Rätt så häftigt slöseri – med andra ord.
Betyder det då att näringstillskott är värdelösa och man lika gärna skulle kunna ta sockerpiller? Inte alls – snarare tvärtom! Man ska köpa rätt!

Mycket av näringstillskott vi köper och stoppar i oss är i bästa fall verkningslösa, just nu, just för dig, just idag, eller rent av kontraproduktiva, bara för vi vet inte riktig vad vi håller på med. Vi bara stillar vårt samvete: ”nu har jag tagit mina vitaminer!” - nu är allt frid och fröjd.
Tyvärr…..
Låt mig vara pedagogisk:
Om jag har huvudvärk då tar jag självklart inte tabletter mot lös mage. Eller om jag gör det, då kan inte uteblivet resultat vara en överraskning för mig – jag tog fel medicin!
Näringstillskott fungerar lite annorlunda, lite mer listigt sätt – vi har inte ont när vi tar näringstillskott. Vi förebygger med näringstillskott, därför är svårare att veta vad det behövs, vad saknas just i min kropp.

Hur många av oss kan känna spontant vilka näringstillskott vi, just vi, just nu och verkligen behöver? Vi tar lite vitaminer, kanske lite mineraler, en multivitamin tablett med kanske och tror att vi har gjort allt vad vi kunnat och allt vad verkligen behövs för en starkare, mer motståndskraftig hälsa. Kostar inte så myckeet!
”Min väninna” – berättar en medlem – ”min väninna tar stora doser C vitamin och klarade sig genom hela året utan en enda förkylning! Så jag började med C vitamin jag också”
Väninnan hade kanske tur med att just C vitaminen passade in i hennes mineral-vitamin balans just nu. Men det betyder inte nödvändigtvis att det gör om en månad också. Och det betyder definitivt inte att ”medlemmen” får samma välgörande resultat som ”väninnan” Är det fel på C vitaminen då? Självklart inte!

Vad jag vill säga med det är att det inte finns två människor på Jorden som har samma hälsobalans i samma ögonblick. Dessutom ändras allas balans hela tiden – beroende en lång rad omständigheter. Individens hälsobalans är lika individuellt som fingeravtrycken är. en fingeravtryck som dessutom ändrar sig hela tiden!Så, när vi kastar bort 70% av pengarna genom att äta obehövliga vitaminer, mineraler och annat då är det inte produkternas fel att det sker utan att vår kropp behöver INTE dessa substanser och därför lämnar substanserna kroppen oanvända. Hur löser man en sådant problem?
Nyckeln är kunskap, att känna till den individuella hälsobalansen, att veta vad min, din andras kropp behöver just nu. Kunskap får du genom att göra en hälsobalans analys som visar exakt om det är C vitamin du behöver eller något helt annat.
Jag vill berätta en sak till. Historien med obehövliga mineraler, vitaminer, spårämnen är inte så harmlös som det kan låta i första taget. Kunskap om hur alla dessa substanser medverkar och motverkar varandra kan belysa mer, att tex. höga doser av en i sig harmlös vitamin kan starta processer som gör att gifter töms inte ur din kropp, i värsta fall långtidslagras  de och i allra värsta fall kan till och med leda till försämring av din hälsa.

Som en av mina lärare och mentor sade: skillnaden mellan näring och gift är dosen.

Jag håller med i media då och då presenterade nyhet att näringstillskott, vitaminer och annat generellt inte är att leka med. De är också biokemiska substanser som kommer att påverka din kropp eller i bästa fall skada bara din plånbok. Att media använder sedan detta faktum till att skrämma upp folk är en annan sak.
Glöm inte här häller: lösningen är kunskap!
Vård av hälsan genom kunskap - vår ledstjärna – är inte bara en välklingande slogan. Kunskap är verkligen makt och pengar, då du kan veta och köpa det du verkligen behöver.
Hur vet man då?

Ja, det har du gissat redan! Svaret är håranalys.

Den gamla sanningen gäller här också: du får vad du betalar för och vi tyckte att endast det bästa är gott nog för våra medlemmar och åt deras patienter. Med dem senaste lättnader kan även den som har en ansträngt ekonomi kosta på sig att få en riktig och viktig hälsoanalys.

Läs gärna mer på www.abc3.se >>>> Kampanjer

Inga kommentarer: