fredag 26 augusti 2011

Till salu: kändisskap

Jag fick den vanliga bunten av reklamen igår. Normalt bläddrar jag igenom lite halvtintresserad, men nu fångades mitt intresse av Stig Strand och började fundera lite.

Vad ville då denna Stig Strand?

Stig Strand vill att jag ska köpa antioxidanter. Stig Strand påstår att det är mycket bra för mina muskler, ger kraft, energi, bra för hjärtat och blodcirkulationen, till och med bra för minne och syn.

Med andra ord en lång rad intressanta påståenden, som jag var bara tvungen att kolla upp direkt – det var ju goda nyheter från Stig Strand. Nästan för goda för att vara riktig sanna – tyckte jag från början.

För övrigt till sanningen hör att en mycket nära vän till mig testade produkten som Stig vill att jag - och ca    40 000 reklam läsare till, ska köpa. Dyrt var det och min vän blev föga imponerad av produkten, hon fick varken energi, eller bättre hjärta eller syn, till och med musklerna var som förr, fast hon åt upp 1½ månadspaket av produkten. Därefter återgick hon till den gamla vanliga, fungerande antioxidanten från oss.

Jag tröstade min vän med att ”ja, du vet hur det är med mördande reklam” och reflekterade inte mer över saken.
Nu när Stig Strand dök upp i min postlåda också och blev jag lite arg för jag kände mig idiotförklarad. Varför?

Vi – du, jag, människor i största allmänhet - har ett antal olika problem, bland annat med hälsan. Vi söker lösningar som minskar våra problem och inte genererar nya. Vi vill leva länge och väl.
Om detta har jag en hel del kunskaper och erfarenheter av – följaktligen kan betrakta Stigs erbjudande med erforderligt allvar.

…och här börjar min oro, stiger mitt blodtryck och här börjar mina frågor.

Stig pratar ju om din hälsa, vill påverka den, den viktigaste, dyrbaraste en människa har. Detta ska tas på allvar, för med hälsan står eller faller mycket i ens liv.

Vem är detta Stig Strand då? Är han hälsokunnig? Terapeut? Har insyn i frågor kring kroppens funktioner, insatt i alternativ medicin världen?

Nej, det har han inte, men han är kändis!...en fd. skidåkare, mångsysslare.


Ahhhhh, jag förstår det nu! En kändis vill att jag ska köpa något, bara för att han gjorde det. (om han nu gjorde det över huvud taget)
Varför då?
Jo – det dolda budskapet är att om jag gör som en kändis gör så blir jag också känd. Då blir Stig och först och främst tillverkaren mycket nöjd med mig.
Sanningen – som ni kanske redan vet eller anar- enklare och mer upprörande: köpt trovärdighet, och Stig är inte ensam om det.
Det är nämligen finns en lång lista med kändisar och priser vad det kostar att få en kändis att ”ställa upp” ,så Stig sålde sitt kändisskap. Skulle en tvättmaskinproducent, eller en bildäcktillverkare bjuda mer så skulle Stig säga halleluja för tvättmaskin eller däck. Men nu blev det antioxidanter.

På vad och hur kändisarna ställer upp, begränsas inte av mycket annat än mängden pengar tillverkaren är beredd att betala. Man kan få olika kategorier av kändisar för olika kostnader– från Robinson Ulla, bloggar Bella till , ja – Stig Strand. Köp kändisar är beredda att uppmana vem som helst att göra vad som helst, eller nästan - om bara priset betalas för det.

Hör ni också hur tokigt detta är?

Är produkten bra? Gör den nytta – eller rent av skadlig? Håller vad det lovar? Kan man kontrollera det som påstås? Ljuger han eller talar sanning?

Här är det länken vad han har sagt till journalisterna i januari: (Kopiera in i nätläsaren)  http://www.aftonbladet.se/halsa/article12459203.ab


Men som sagt var Stig är inte ensam om detta milda formen av bedrägeri. Många andra kändisar står i kön för att ljuga frisk för en slant. Det är vitsen s.a.s med kändisskapet, så tjänar man pengar på den.

Men låt oss gå vidare med detta. Det som inte står i  artikeln är följande:

Om Stig Strands lögner kostar pengar, (och det gör det) då måste tillverkaren betala, så klart.

Tillverkaren i sin tur måste ha på pengarna igen, så lägger priset för lögnerna på produkten – som du köper på uppmaning av Stig Strand.
Vilken vacker – och vanlig – cirkel av transaktioner.

Men andra ord vill tillverkaren att vi finansierar inte bara en tvivelaktig produkt, utan även lögnerna som det kostar att sälja produkten.
Med andra ord tror tillverkaren på fullt allvar att du och jag – och många andra är fullständiga idioter. Det måste dem väl göra med det här upplägget!
Är vi det då?
Ja, men - kan du säga – så är det överallt i reklamens värd. Just det. Så är det. Blir vi mindre idiotkandidater för det?

Det är en sorts industriell prostitution som vi blir indragna i – för att använda ett riktig stark ord.

Så…
Vad är det jag säger, vad är det jag vill?!

Var kritisk, ställ inte upp på att bli idiotförklarad med hjälp av kändisar. Välj produkter som håller mer än tillverkaren lovar och inte tvärtom. Fråga andra vanliga användare, vad tycker de? Välj någon som kan förklara dig i detalj hur och varför produkten fungerar. Välj någon som lyssnar på dig.

…och det viktigaste av allt: välj INTE en tillverkare som profitera på att fräta sönder ditt förtroende, som tjänar pengar på att lura dig än en gång, och därmed förinta ditt förtroende för alla, även för seriösa. Välj INTE en som skapar flera problem än den löser.

Sök bättre hälsa genom kunskap – inte genom köpta kändisar som säger vad som helst för en bunt av pengar.

Och vi då?
Vi kan aldrig, vill aldrig köpa kändisar - vilket enligt vissa marknadsgurun är ett stort misstag.
Stor misstag att tala sanning? Kan det vara så?

Vi vill att produkterna ska tala för sig själva, vi vill att DU ska tala om produkterna och inte en fd. skidåkare eller kändis bloggare, eller idrottare eller TV fjant.

Då slipper vi kostnaden för bedrägeri och kan ge dig lägre pris OCH bättre produkter.

För våra kunder är intelligenta, värdefulla människor och inte några idioter som Stig Strand mfl. vill tro.

Inga kommentarer: