onsdag 13 april 2011

Pengarna eller livet!

Idag pratade jag med en ovanlig klok människa.
Han hade iakttagelser från och åsikter om livet, som för mig var smått sensationella, men ändå på något sätt vardagliga.
Jag översatt hans tankar på vår lilla verksamhet och så här blev syntesen:
Vad betyder ett köp?

Förutom att du tar fram dina pengar eller plastkort och överlämnar en viss mängd pengar för en viss mängd varor, är köpet ett beslut långt innan. Efter mer eller mindre noggrann övervägande beslutar du att pengarna i din plånbok är mindre värda än varan du vill ha – därmed blir bytet pengar mot varor är en fördel för dig.
Bakom ditt beslut ligger dina värderingar och behov. Om du hellre ha en tia i fickan än en brödbit i handen, då antingen bantar du eller är mätt just nu. Dina pengar är mer värda än brödbiten. Just nu. Längre fram –när du blir vrålhungrig kan det bli tvärtom och eftersom du inte kan bli mätt på pengar, byter du din tia mot en brödbit.

Man kan också säga att pengar i handen ger i princip obegränsad och tillfredställande handlingsfrihet, en sorts potential i vårt västerländska samhälle. Du kan omvandla dina pengar när som helst till vad som helst. Du kan köpa bröd eller tvättmaskin eller en bil dygnet runt, från hela världen. I fattigare länder där pengar har inte så stor betydelse blir andra saker viktiga.

Har du däremot spenderat dina pengar begränsas din handlingsfrihet. Vill du återskaffa det måste du skaffa mer pengar (potential) genom att först omvandla (sälja) det du har köpt för dina pengar och sedan återfå din handlingsfrihet för att köpa nya saker. Det är inte alltid det går.
Att begära löneförhöjning är också ett sätt, men fungerar inte alltid.

Värderingar och handlingsfrihet – hur mycket är de värda?
Och låt mig nu övergå till min favoritkäpp och prata om hälsan.
Varje dag erfar jag att hälsan har en låg prioritet, ända fram till den dagen vi blir sjuka. Då får den genast högsta prioritet, för då blir verklighet det som vi har innerst inne förstått hela tiden men slog ifrån oss: utan hälsa ingen framtid. Vi vill ha genast en kvick fix – fort ska det gå, och lite biverkningar kan man väl stå ut med, bara det händer saker fort.
Din värdering förändras plötslig och radikalt när du bryter ben eller blir sjuk.
Det skulle vara nästintill sadistiskt av mig att i ett sådant läge komma fram till dig och säga: vad var det jag sade?
Vad var det jag sade om att vårda din hälsa medan du har det – och förebygga din benskörhet medan du hade starka ben, eller sköta något annat som brast nu.
Du hade din värdering och det var inte hälsan i första hand. Nu har du konsekvenserna, dvs. mindre hälsa.

Handlingsfriheten, din potential att förverkliga drömmar var stor när du hade dina pengar i handen – det är sant. Du köpte den där Thailand semestern och hoppades på att där, i solen, ska du ladda dina batterier för att orka med jobbet, familjen, vardags pusslen, vänner och fiender.
Paniken blev därför stor när bara 5 dagar före avresan fick du hög feber och din läkare i princip förbjöd dig att resa. Din handlingsfrihet begränsades radikalt.
Du fick tillbaka en del av dina pengar, (potentila) men inte allt.

Frisk=handlingsfrihet. Sjuk=mindre handlingsfrihet.

En vän till mig – en sk. fattigpensionär - sade till mig: det är fantastiskt intressant det du säger, men jag har inte råd. ( att vårda hälsan) Pengarna räcker inte till allt, snart ska jag iväg till en resa, barnbarnen ska fylla år, behövs presenter och så vidare.

Jag förstod min väns prioritering och hoppas att barnbarnen ska njuta av sin farmor länge till.


Så, vad jag vill säga mina vänner är att värderingar och handlingsfrihet är viktiga ting, men ganska värdelösa utan hälsan.

Den goda nyheten är att sköta hälsan - och då menar jag sköta på riktig* – är faktiskt det billigaste du kan göra med tanken på alternativet.

Hoppas att inte skrämde er, - eller bara lite, - för det är verklighet, ingen hopdiktat reklamsnack och det vet ni.

Är våra pengar viktigare än vår hälsa? Tydligen.

Låt mig avsluta med en annan vishet som förekommer lite här och där i media:

Första delen av vårt liv offrar vi hälsan för att skaffa mer och mer pengar.
Andra delen av vårt liv blir vi mer och mer villiga att offra alla pengarna för att skaffa mer hälsa.

Låter det klokt?

* att köpa en burk multivitamin på macken när du ändå där och tankar, är inte att sköta sin hälsa – tycker jag.

Inga kommentarer: