måndag 16 augusti 2010

Kritik av kritikerna

Ibland - nästan med jämna mellanrum - dyker upp två frågor som jag vill reda ut här inför alla läsaren av Bionets Blogg. Kanske har ni mött samma frågor.



Första frågan: vem är en avgiftare?

Det är ett visst antal medlemmar som har köpt Detoxer maskinen och gör avgiftningar. Och det är gott! Alla vill ju inte jobba professionellt med detta, det räcker med avgiftningar inom familjen eller närmaste vänskapskretsen. Och det är fullt OK – användningen av maskinen är ganska enkelt, resultatet blir det samma – så varför inte.

Problemen börjar när denna krets blir större och större och plötsligt dyker upp en och annan kritiker som ifrågasätter det medlemmen håller på med. Ibland händer det i en positiv mening ibland i mindre positivt eller kanske ännu värre.

Jag har alltid förklarat att den som vill jobba med detoxer på ett mer seriöst sätt måste ha grundläggande kunskaper i ämnet – för egen och för Bionets skull. Därför kom till utbildningsmaterialet och påföljande diplom som visar att vederbörande har denna kunskap. Bionet Scandinavian Center godkänner och erkänner alla som tog del och klarade av utbildningen och fick sitt diplom. Vi har numera ett tiotal diplomerade avgiftare i landet.

Därför när frågan dyker upp från nyfikna, från våra kritiker, från myndigheter mfl. är svaret enkelt: alla detoxerare med diplom har en betryggande kunskap i ämnet och kan kalla sig avgiftare i Bionet. Möjligheten är öppen för alla – det är bara kontakta oss!



Andra frågan: trovärdighet

En annan ständig återkommande, mer generell fråga som brukar handla om Bionets trovärdighet. Jag är alltid lika förvånad över att just Bionets trovärdighet granskas och aldrig kritikernas. Varför? Ska det inte vara en viss kunskapsnivå innan man stolt förklara att allt vi gör är bara humbug? Och då ska vi försvara oss.

Självklart välkomnar vi all saklig kritik, för den är nyttig för oss och hjälper i vår utveckling. Kundernas åsikter är det värdefullaste vi har och önskar oss. Problemen börjar när kritiken är varken saklig eller väl underbyggd utan ligger på skvaller nivå – när någon hörde av någon som har hört, eller någon tycker att…ja ni känner igen detta. En annan klassiks grepp att allt är vårt fel och ansvar – till och med för saker som har absolut ingenting med oss, våra metoder, produkter att göra.

En annan förvånande fenomen är att all den goda – hur vi hjälpe människor med alla möjliga besvär är det nästan tyst om – medan negativa tyckandet får full volym. Allt det här tolkar jag så som att vi har bristande självförtroende och därmed vårt eget fel.



Vad ska vi göra med dessa sk. ”kritiker” ?

Inte allt för sällan visar det sig att kritikerna har ett starkt egenintresse i att kritisera oss eftersom de också säljer Aloe Vera, vitaminer eller vad det nu är. Sanningen brukar komma fram rätt så snart – och med en viss tendens till skryt kan jag påstå att jag inte har träffat någon kritiker som hade bättre produkter, eller kunskapsbas än vi förfogar över här i Bionet Scandinavian Center. Med andra ord vi brukar veta vad vi pratar om och våra produkter gör mer än vi lovar.



En annan sorts kritiker är som utan grund och mening sprider osäkerhet kring sig och ifrågasätter allt vi (och andra) håller på med av det enkla skälet att inte förstår riktig vad vi gör. Och då är det säkrast att avstå och få andra att avstå – för att stärka sitt eget ställningstagande.

Lite mer pedagogiskt: eftersom jag inte förstår hur bilar fungerar varnar alla för att åka bil och påstår att det är till och med livsfarligt. ( ..och här börjar liknelsen halta, medger jag - för visst kan det vara farligt att åka bil – men ni förstår vad jag menar)

Möter ni en sådan person finns det två saker att göra: be om saklig kritik, som ni eller jag kan besvara. Ni har genom Centret tillgång till hela den där kunskapsbanken jag pratade om ovan. Alternativet är att be vederbörandet sluta omedelbart med ryktesspridningen och påpeka för denna person vilket direkt och indirekt ansvar, vilka konsekvenser det tar med sig om det inte sker. Bionet Scandinavian Center - precis som vilken annat företag ser mycket allvarligt på detta och vår vänlighet tar slut där skvaller och ryktesspridning om oss börjar.



Vi har massor av saker för att vara stolt över, vi är en av dem få bolag där kunskap och produkter går hand i hand, vilket inte alla - inte ens de största – kan påstå i denna bransch.

Detta är vår styrka – och bättre blir det för var dag som går.

Inga kommentarer: