tisdag 23 mars 2010

En ny chans

Jag har ordat mycket förr om vilken stor roll utbildningen har i vår verksamhet. Det har ordnats utbildningsdagar förr, vissa var mycket framgångsrika, vissa var för bra, vissa blev bara kidnappade, men alla var lärorika.
Jag ska förklara mig.
Först utbildningens, kunskapens betydelse: Det handlar om så enkla och naturliga saker som tex. vad en produkt bra för, varför är alternativ medicin framgångsrik, hur fungerar hälsan.
…eller för den delen varför och hur bygger man nät.
Oavsett vad man vill syssla med inom Bionet – egenvård eller mikroaffärer – överallt behövs kunskap och information.
Många av medlemmarna aldrig har fått någondera.
Häromdagen fick en telefonfråga: vad har Bionet mer utöver Detoxer? Medlemmen som frågade var med i Bionet minst 2 år. Orsaken till den enkla frågan är att medlemmen aldrig fick information och utbildning av sin sponsor.
Sponsorn i sin tur gjorde inte så av ren elakhet, utan att sponsorn inte heller fick kunskaper som en sponsor ska ha. Oftast är fallet så.
Det är ett rullande problem, för alla är någons sponsor och utbildning borde ske löpande.
Tro mig när jag säger – vi har att göra, vi har mycket att inhämta.

Och nu om Framgångsrika utbildningsdagar. Vad gör en utbildningsdag framgångsrik?
Tänk dig själv lyssna på någon som berättar en spännande och fängslande historia. Du kan sitta där timvis och lyssna utan att tröttna.
Tänk nu tvärtom! Det dröjer inte många minuter innan du somnar mentalt och kanske bokstavligen om någon mal på om någonting som inte är intresserad av eller inte förstå.
Så, en framgångsrik utbildningsdag skapas genom att:
· Budskapet framförs på ett spännande sätt
· Du är intresserad av det som sägs och vill veta mer om
· Dina frågor (ställda och tänkta) besvaras
· Du deltar aktivt i processen (dialoger, frågor osv.)
Det är därför vi så gärna vill veta i förväg vilka som kommer och vilka frågor är de mest intressanta för dem som kommer.

Hur ser ut en för bra utbildningsdag? Det finns en intressant teori inom pedagogiska kretsar om kunskapens värde. I kort sammanfattning låter teorin så här: Kunskap som är inte förmedlad och begriplig för åhörarna är värdelös.
Vad betyder det? Jag kan vara världens mest bildade man, men om jag inte lyckas förmedla mina kunskaper till andra är mitt kunnande värdelös.
Visst, jag har begått misstaget att jag pratade om atomer, elektroner och joner till mina åhörare, som artig tyckte att det var intressant – men jag vet inte om jag lyckades få dem att förstå på riktig vad jag pratar om. Självklart var det mitt fel.
Jag helt enkelt överskattade min egen pedagogisk förmåga. Det blev helt enkelt en för bra utbildningsdag.
Hur kan man undvika en sådan utbildning? Bara på ett sätt: om åhörarna sätter mig på plats och säger rakt ut: vi begriper inte det du pratar om.
Hellre det än att sitta hela dagen och har tråkigt.

Kidnappade utbildningsdagar: Jag försöker hålla en viss balans mellan mängden produktinformation och affärsinformation på en utbildningsdag. Ibland lyckas jag ibland inte. Jag måste ändå vara lyhörd och prata om vad folk vill höra. Det har hänt att utbildningen förvandlades till en marknadsdag, där produkterna stal all uppmärksamhet och dagen handlade mest om vem köper vad. Inte förrän på kvällen, förstod jag att utbildningsdagen inte var komplett.
Tiden var inte bortkastad, men jag borde ha skapat en dragkraft för den affärsmässiga också.
Hur undviker man sådant då? Övning ger färdighet brukar det heta och jag hoppas att nästa gång blir jag mer uppmärksam på kidnappningstendenser.

En sak till: Jag kan påstå besitta en hel del kunskaper om produkterna och den affärsmässiga. Jag kan till och med påstå att vi i Sverige, medlemmarna och Bionet Scandinavian Center är trendsättare inom hela Bionet.
Med andra ord det är inte brist på budskap utan det är oftast brist på tillfällen och tid. Trotts allt är det omöjligt att under en dag göra allt.

Så vill ni vara med nästa gång, vill ni påverka nästa gång – det är bara lyfta luren och kontakta Centret.

Inga kommentarer: