onsdag 30 juni 2010

Alternativmedicin? - myter och fördomar

…eller några personliga sommartankar om glädjen i vad vi gör och varför.

Flera gånger under Detoxerteknikens 4 åriga historia i Sverige mötte jag kritiska röster om avgiftningens förtjänster. Jag förstår kritiken mycket väl, för jag minns att min första reaktion när jag såg resultatvattnet också var, att ”det kan inte vara sant!”
Våra kritiker fastnar i ”detta KAN inte vara sant” tankar och letar förtvivlad efter ett halmstrå som kan förklara vad annars allt det där smutsen kommer ifrån.

Vid 3 olika tillfällen var kritiken ganska massiv och aggressiv, i stil med Uppdrag Gransknings skjutjärn journalister som är kanske mer intresserade av att ställa vassa frågor än att lyssna på svaren, men vi klarade kritiken – och därmed vann.

Detoxertekniken, dvs, elektrolytisk avgiftning som metod klarade sig galant vid alla tillfällen, klarar sig än idag då mer eller mindre oroliga medlemmar eller klienter, med all rätt, ställer sina frågor. Kunskapen ger trygghet till alla, medlemmar, klienter, Centret. Det är just för kunskapens skull inrättade vi licensieringen och statusen: DIPLOMERAD DETOXERARE.

Förutsättningen till denna trygghet är naturligtvis att Bionet Scandinavian Center besitter en välgrundad och gedigen kunskapsbank i ämnet, att alla frågor vi får in – undrande, oroliga, kritiserande, nyfikna, kunniga eller fördomsfulla, får sitt tillfredställande svar.

Senast under dem senaste tre dagarna blev vi anklagade igen med att allt det här är bara skojeri och saknar all grund. Vid vidare och saklig diskussion visade sig att kritikern i frågan inte ens menade vår maskin eller Bionet över huvud taget, utan har hört i andra, kanske i tredje hand att Detox inte skulle vara så bra.
När vi tittade tillsammans lite närmare vad Bionet i allmänhet och vår elektrolytiska Detoxer i synnerhet kan göra för våra klienter – vände kritiken till önskan att bli avgiftad med vår Detoxer. Gratulerar till vår duktiga medarbetare - en licensierad detoxerare - med kommentaren: Så kan det gå om man har kunskap i handen!

Jag vet att det låter lite malligt när jag säger att detta inte är en överraskning för mig, för jag vet och känner verkligen till alla djupaste detaljer om tekniken och seriositeten i vad vi håller på med - men vet också att det är många skojare finns ”out there.” Vi tar ansvar för vårt, men inte för andras verksamhet

Låt oss vara positiva och säga att varje kritik och varje besvarad fråga stärker och berikar oss, eftersom våra medlemmar går vidare med större självsäkerhet och med större tillit, delvis för sig själva, för tekniken, delvis för Bionet Scandinavian Center.

Jag skrev på flera olika ställen på Bloggen om alternativmedicinens stora fördelar, användningsmetoder, till och med jämförelser med den klassiska syntetkemiska skolmedicineringen. Läser ni övriga delar också av hemsidan kan ni se att alternativmedicin är till för att vårda hälsan, medan skolmedicin är till för att återskaffa den.
Det är två helt skilda saker, grundtankar, metod och filosofi.
Alla som jobbar med Bionet idag och alla som ska göra det i framtiden måste känna till och verkligen förstå skillnaderna och den oerhörda potentialen som vård av befintlig hälsan, med alternativmedicin, har för människorna.

Så mina vänner, möter ni kritiska röster i framtiden tänk på att vad vi har vunnit genom alla våra strider med alla våra kritiker, att det finns en kunskapsbank, att Centret finns alltid för er och för era frågor.

Önskar en fortsätt solig sommar och framgång i ert glädjespridande jobb!

Inga kommentarer: